Aktualnie pracujemy nad:
Zadaniami pobocznymi do modyfikacji Bandyta
Czy wiesz że w modyfikacji Piaski Tandoru będzie można zwiedzać Nordmar?
Strony: 1
Wątek Zamknięty
Zrozumienie czym są klasy pomoże nam wykonywać złożone operacje na przedmiotach, postaciach i nie tylko, więc radzę czytać uważnie ;)
Na wstępie odpowiemy sobie na następujące pytania:
Czym jest klasa?
Co to jest obiekt?
A więc wytłumaczę to mniej więcej tak, jak w większości kursów programowania - obiekt, to każda rzecz, istota i wszystko, co widzimy. Obiektem może być kobieta spotkana na ulicy, wierzba rosnąca przed domem, mężczyzna kupujący bułki w sklepie, brzoza przewrócona przez burzę, dzieci bawiące się w piaskownicy.
A klasa? Załóżmy, że musimy podane wyżej przykłady podzielić na dwie grupy - zapewne zrobilibyśmy to w ten sposób:
Kobieta
Mężczyzna
Dzieci
Wierzba
Brzoza
Klasy w grach komputerowych to przeważnie właśnie takie grupy! Klasa składa się z obiektów, które można opisać według tego samego szablonu - np. człowiek. Każdy człowiek ma imię, nazwisko, wzrost, wagę - dlatego w grze mogą reprezentować obiekty jednej klasy!
Teraz zagłębimy się w te zagadnienia trochę bardziej programistycznie. Obiekt posiada pola i metody. Czym są pola? To zmienne, które tworzone są dla każdego obiektu danej klasy. Polem może być na przykład wiek, wzrost lub imię u człowieka. A metoda? Metody to funkcje danego obiektu. Jeśli trochę się pogubiliście, to nic nie szkodzi - zaraz wszystko wytłumaczę na przykładzie:
Wyobraź sobie, że jesteś programistą (jeśli nie musisz sobie tego wyobrażać nie powinieneś mieć problemów ze zrozumieniem tej lekcji). Tworzysz klasę, która w twojej grze będzie odpowiadać za NPC.
Co wejdzie w skład takiej klasy?
Pola:
Wiek
Imię
Nazwisko
Waga
WzrostMetody:
Jedz
Pij
Śpij
Oczywiście w praktyce umieścilibyśmy tam co innego, ale nie jest to w tej chwili istotne - najważniejsze, że teraz powinieneś zrozumieć tą lekcję, nawet jeśli wcześniej miałeś z tym problemy. Kogoś może oburzyć tak abstrakcyjne przedstawienie klas, jednak pamiętajmy, że w moddingu Gothic'a będziemy tylko wykorzystywać gotowe klasy i interesuje nas tworzenie obiektów i korzystanie z nich w praktyce.
Offline
Wątek Zamknięty
Strony: 1