Aktualnie pracujemy nad:
Zadaniami pobocznymi do modyfikacji Bandyta
Strony: 1
Wątek Zamknięty
Zrozumienie czym s± klasy pomo¿e nam wykonywaæ z³o¿one operacje na przedmiotach, postaciach i nie tylko, wiêc radzê czytaæ uwa¿nie ;)
Na wstêpie odpowiemy sobie na nastêpuj±ce pytania:
Czym jest klasa?
Co to jest obiekt?
A wiêc wyt³umaczê to mniej wiêcej tak, jak w wiêkszo¶ci kursów programowania - obiekt, to ka¿da rzecz, istota i wszystko, co widzimy. Obiektem mo¿e byæ kobieta spotkana na ulicy, wierzba rosn±ca przed domem, mê¿czyzna kupuj±cy bu³ki w sklepie, brzoza przewrócona przez burzê, dzieci bawi±ce siê w piaskownicy.
A klasa? Za³ó¿my, ¿e musimy podane wy¿ej przyk³ady podzieliæ na dwie grupy - zapewne zrobiliby¶my to w ten sposób:
Kobieta
Mê¿czyzna
Dzieci
Wierzba
Brzoza
Klasy w grach komputerowych to przewa¿nie w³a¶nie takie grupy! Klasa sk³ada siê z obiektów, które mo¿na opisaæ wed³ug tego samego szablonu - np. cz³owiek. Ka¿dy cz³owiek ma imiê, nazwisko, wzrost, wagê - dlatego w grze mog± reprezentowaæ obiekty jednej klasy!
Teraz zag³êbimy siê w te zagadnienia trochê bardziej programistycznie. Obiekt posiada pola i metody. Czym s± pola? To zmienne, które tworzone s± dla ka¿dego obiektu danej klasy. Polem mo¿e byæ na przyk³ad wiek, wzrost lub imiê u cz³owieka. A metoda? Metody to funkcje danego obiektu. Je¶li trochê siê pogubili¶cie, to nic nie szkodzi - zaraz wszystko wyt³umaczê na przyk³adzie:
Wyobra¼ sobie, ¿e jeste¶ programist± (je¶li nie musisz sobie tego wyobra¿aæ nie powiniene¶ mieæ problemów ze zrozumieniem tej lekcji). Tworzysz klasê, która w twojej grze bêdzie odpowiadaæ za NPC.
Co wejdzie w sk³ad takiej klasy?
Pola:
Wiek
Imiê
Nazwisko
Waga
WzrostMetody:
Jedz
Pij
¦pij
Oczywi¶cie w praktyce umie¶ciliby¶my tam co innego, ale nie jest to w tej chwili istotne - najwa¿niejsze, ¿e teraz powiniene¶ zrozumieæ t± lekcjê, nawet je¶li wcze¶niej mia³e¶ z tym problemy. Kogo¶ mo¿e oburzyæ tak abstrakcyjne przedstawienie klas, jednak pamiêtajmy, ¿e w moddingu Gothic'a bêdziemy tylko wykorzystywaæ gotowe klasy i interesuje nas tworzenie obiektów i korzystanie z nich w praktyce.
Offline
Wątek Zamknięty
Strony: 1